XVI Jornada d’Educació Infantil Terres de l’Ebre
Mirada Atenta a l’educació Infantil. Situacions d’aprenentatge al primer i segon cicle d’Educació Infantil
16 de març de 2024
Les situacions d'aprenentatge a l'Educació Infantil fan referència a experiències que parteixen d'un context i que plantegen reptes a l'alumnat. D'aquesta manera el procés d'aprenentatge es realitza d'una manera eficaç amb la finalitat d'assolir indicadors de les competències específiques relacionats amb diferents sabers i camps de coneixements.
Al document de suport per a les planificacions de les situacions d'aprenentatge a l'educació infantil s'especifica que "la planificació d'una situació d'aprenentatge ha de ser un instrument flexible i obert, en constant construcció i revisió; una eina viva que s'ha de contextualitzar en cada moment en funció de les necessitats educatives dels infants i que s'adapta a les situacions canviants, que permeti reflexionar sobre com s'ofereix als infants les millors oportunitats d'aprenentatge. Ha de situar l'infant al centre de les decisions, ha de reflectir un aprenentatge amb sentit i s'ha d'enriquir compartint significats amb la resta de l'equip educatiu".
Objectius
- Plantejar situacions d'aprenentatge a l'Educació Infantil (0-6).
- Planificar situacions d'aprenentatge de manera dinàmica, oberta, i amb potencial educatiu.
- Aprendre a descriure situacions d'aprenentatge i a justificar-les.
- Programar situacions d'aprenentatge amb uns objectius correctes relacionats amb els sabers del currículum, amb un desenvolupament adient de les propostes d'aprenentatge i amb una correcta descripció dels criteris d'avaluació.
- Conèixer diferents exemples de situacions d'aprenentatge d'Educació Infantil.
Programa
09.15h. | Inauguració de la jornada. |
09.30h. |
Sr. Josep Maria Cornadó. Coordinador de la PAP per a l'accés als graus d'educació del Consell Interuniversitari de Catalunya. "Com elaborar les Situacions d'Aprenentatge a educació infantil ". |
10.30h. |
EXPERIÈNCIA 0-3. Escola Mare Natura (Tortosa). "Treball per espais/ambients". EXPERIÈNCIA 3-6. Escola Ferreries (Tortosa). " Em fan mal els ulls, què em passa?”. |
11.15h. | Descans. |
11.45h. |
EXPERIÈNCIA 0-3. Escola Bressol l'Espurna (Jesús). " Les bossetes misterioses " EXPERIÈNCIA 3-6. Escola Enric Grau Fontseré (Flix). " Per què la llúdriga també viu a casa nostra? ". |
12.30h |
EXPERIÈNCIA 0-3. Llar d'infants Municipal Xerinola (L'Ametlla de Mar). "El cicle vital dels cucs de seda". EXPERIÈNCIA 3-6. Escola Puig Cavaller (Gandesa) "Què li ha passat a la fulla?". |
13.15h | Cloenda de la jornada. |
Lloc de Realització
- Aula Magna del Campus Terres de l’Ebre de la URV.
Av. Remolins, 13-15. 43500. Tortosa
Inscripcions
- Si ets mestre/a en actiu del departament d'Educació:
Activitat reconeguda pel Departament d'Educació a través de l'ICE URV (codi 8000040021) amb una certificació de 5 hores.
http://xtec.gencat.cat/ca/formacio/info-general/cercador-activitats/
Si ets alumne/a del CTE:
https://forms.gle/J6b3B8CyBoEEczvX6
Conferència inaugural
- Sr. Josep Maria Cornadó.
- “ Com elaborar les Situacions d’Aprenentatge a educació infantil ”.
Es farà una breu anàlisi de les novetats més significatives que aporta el nou currículum d'educació infantil, i com incorporar-les al nou model de programació. Posteriorment, s'explicarà com elaborar les Situacions d'Aprenentatge de forma coherent, senzilla i útil i així esdevinguin una oportunitat de millora de la pràctica educativa per als equips educatius de primer i segon cicle d'educació infantil.
Mostra d'experiències
-
Escola Mare Natura (Tortosa). " Treball per espais/ambients"
- Francis Ferreres Lleixà, Malena Ferreres Lleixà i Isabel Garcia Navarro
- I2
Els punts que es tractaran a l'exposició:
- Què son els ambients d'aprenentatge?(Com és l'Infant, el paper de l'educadora, organització, funcionament ...)
- Com són els materials i els espais?
- Què pretenem aconseguir? Objectius.
- Tipus de propostes
Els ambients d'aprenentatge ens han permet treballar de manera globalitzada, donant resposta als diferents ritmes d'aprenentatges i potenciant les capacitats de cada nen o nena, fomentant l'autonomia, ja que és l'Infant qui crea els seus aprenentatges a partir de situacions significatives.
Ens ofereix la possibilitat de posar a l'abast dels infants propostes estimulants, riques i variades, que permet captar l'interès de l'Infant a partir del joc, l'experimentació i manipulació, i fa que els ajudi a descobrir el mon que els envolta, fent que els seus aprenentatges siguin significatius.
- Escola Ferreries (Tortosa). "Em fan mal els ulls, què em pasa?"
- Rosa Royo Escorihuela, Alícia Soler Castellà i Núria Rodríguez Baiges
- Educació Infantil.
Exploració i reconeixement del sentit de la vista i de la seva importància.
- Identificació les parts bàsiques de l'ull així com la funció de l'oftalmòleg.
- Implicació progressiva en la cura d'un mateix i dels altres.
- Incorporació progressiva d'hàbits visuals saludables.
- Respecte pel propi cos i dels cossos dels altres.
- Participació i escolta activa en situacions habituals de comunicació: converses, contextos de joc i diferents situacions de la vida quotidiana.
La nostra escola forma part del programa MAGNET i com a tal, té una aliança amb l'HTVC. Durant el curs passat entre els diferents departaments, de l'hospital, que van oferir la seva col·laboració, el cicle d'infantil va triar treballar amb l'especialitat d'oftalmologia.
Vam triar aquesta especialitat perquè sabem que hi ha nens i nenes que passen moltes hores davant les pantalles i que actualment el nombre d'infants amb problemes visuals ha augmentat.
A partir de la presentació als infants d'un vídeo motivacional d'un professional, iniciem una conversa sobre els coneixements previs. Durant aquesta conversa un dels alumnes, pregunta per què X porta ulleres. Això ens du a descobrir que els nostres ulls poden estar malalts i a plantejar-nos el repte d'esbrinar quins són els hàbits visuals saludables per poder millorar aquesta situació. Com a producte final, els infants conjuntament en les mestres crearan i s' implicaran en una campanya de recollida d'ulleres usades destinades als països amb vies de desenvolupament.
Al llarg del desenvolupament de la situació d'aprenentatge vam incloure: metodologia per racons, visita d'un expert, participació de les famílies, fira de projectes per tal de fer-ho visible a la resta d'alumnat, avaluació formativa i formadora...
- Escola Bressol l'Espurna (Jesús). " Les bossetes misterioses "
- Eva Llambrich, Cinta Sabaté i Ainhoa Alcazar
- I1 i I2
A través d'aquesta experiència s'afavoreix la imaginació el joc simbòlic, les relacions socials, el pensament matemàtic i el llenguatge oral.
La curiositat de l'infant és una font constant d'aprenentatge. Les bossetes misterioses és una proposta que sorgeix per donar resposta a aquesta curiositat.
L'experiència es basa en la presentació d'unes bosses on l'infant es troba diversitat d'objectes i es converteixen en un instrument d'aprenentatge.
- Escola Enric Grau Fontseré (Flix). "Per què la llúdriga també viu a casa nostra?"
- Àngela Reverté Ferré i Laura Sanclemente Ribera
- I4
A partir d'una notícia sobre l'atropellament d'una llúdriga quan aquesta creuava la carretera, els nostres companys i companyes de 2n de Cicle Inicial van desenvolupar un projecte per trobar solucions a aquest problema. Van pensar en la construcció d'un pas de natura, com un túnel per a què les llúdrigues i altres animalons que viuen al nostre entorn puguin desplaçar-s'hi sense perill. Van presentar aquest projecte davant les autoritats i actualment es troba en un procés de licitació per a convertir-se en una realitat. Tot això, ho van explicar el mateix alumnat de 2n al grup d'I4, amb el suport d'una presentació que situa la casa de la llúdriga: la Reserva Natural de Sebes. Va ser llavors quan va sorgir una pregunta molt important: Per què la llúdriga també viu a casa nostra? A partir d'aquí, per mitjà de l'Aprenentatge basat en Reptes, les nenes i els nens de la classe poden descobrir, experimentar i conèixer aquesta espècie, valorar la seva presència a casa nostra (o casa seva) i tenir les eines per sensibilitzar a la resta de la població.
A través d'una experiència d'aprenentatge globalitzada i significativa, basada en el joc i contextualitzada en el seu entorn més proper, el grup classe es proposa protegir la vida de la llúdriga en un ecosistema en el qual tots i totes convivim com un bon equip.
En aquest sentit, l'aprenentatge cooperatiu, el treball en xarxa amb l'alumnat de la comunitat de grans, l'experimentació a través dels sentits a la Sala Snoezelen serà el puntal d'aquesta situació d'aprenentatge, per a què l'alumnat pugui conèixer i influir de manera positiva en el seu entorn més proper, tot sent el protagonista del seu propi procés d'aprenentatge.
Cadascuna de les activitats d'aquesta SA comença amb un petit moment de conversa i metacognició, per anar recordant tot el que hem après en les sessions anteriors i poder-ho relacionar així amb els nous aprenentatges que tenim per davant.
- Llar Infants Mucicipal Xerinola (L'Ametlla de Mar). "El cicle vital dels cucs?"
- Àngela Danta i Francisca Estepa
- I2
Progresar en el coneixement i domini del cos, en el moviment i la coordinació, adonant-se de les pròpies possibilitats.
Expressar-se de manera entenedora, personal i creativa mitjançant diferents llenguatges.
Desenvolupar, de manera progressiva, diferents formes de raonament i procediments del pensament científic, a través de l'observació i la manipulació, per iniciar-se en la interpretació de l'entorn.
Explorar i reconèixer elements i fenòmens del món natural.
Presentem una proposta d'una taula amb fulles de morera del nostre pati, cucs realitzats amb paper de cuina, xeringues i recipients amb aigua. Una nena jugant amb la proposta verbalitza "a casa tinc cucs".
Quan ve la mare a buscar-la ho comentem i ens diu que tenen cucs de seda a casa i que ens els vol ensenyar.
Així comença aquesta experiència. Crea un gran interés entre els infants d'anar diàriament a observar els cucs, els capolls i finalment les papallones. Les educadores anem ampliant amb diferents activitats aquesta situación d'aprenentatge.
- Escola Puig Cavaller (Gandesa). "Què li ha passat a la fulla?"
- Silvia Querol Fonollosa i M.Jose Clua Pedrol
- I4
- Els insectes
- Éssers vius/éssers inerts
- Funcions vitals dels éssers vius
- Respecte cap a l'entorn proper
- Descoberta dels éssers vius del nostre hort i la importància que tenen.
A la classe de I4 l'activitat de llançament ha estat portar unes fulles de bleda que hem agafat de l'hort i descobrim que en algunes d'elles hi han forats. Ara l'interès de l'alumnat està en descobrir qui ha fet els forats a les fulles.