XVII Jornada d’Educació Infantil Terres de l’Ebre
Mirada Atenta a l’educació Infantil. La Ciència des d’una mirada crítica i indagadora
15 de febrer de 2025
Aquesta jornada està dirigida a professionals de l'educació infantil interessats a explorar noves maneres d'introduir la ciència als més petits. Durant l'esdeveniment, es reflexionarà sobre com fomentar una mirada crítica i indagadora en l'alumnat, a través d'activitats pràctiques que promoguin l'experimentació, l'observació i la resolució de problemes. S'abordaran metodologies actives que parteixen de les preguntes dels infants i de l'exploració del seu entorn quotidià, potenciant la seva curiositat natural i la seva capacitat per reflexionar sobre el món que els envolta.
Objectius
- Fomentar la curiositat i l'esperit crític: Incentivar que els infants facin preguntes, desenvolupin hipòtesis i explorin el món que els envolta amb una actitud crítica davant els fenòmens científics del seu dia a dia.
- Desenvolupar habilitats d'observació i experimentació: Guiar els infants a través d'activitats d'experimentació senzilla, perquè puguin observar canvis, identificar patrons i treure conclusions per si mateixos.
- Promoure el treball cooperatiu i la discussió col·lectiva: Afavorir el treball en grup per resoldre problemes científics de manera col·laborativa, aprenent a valorar les opinions dels altres i a construir coneixement compartit.
- Establir connexions entre ciència i vida quotidiana: Mostrar com la ciència està present en la seva vida quotidiana i com poden utilitzar-la per entendre millor el món.
- Potenciar la creativitat en el procés científic: Donar espai perquè els infants creïn les seves pròpies solucions o experiments, encoratjant la creativitat en la ciència.
Programa
09.15h. | Inauguració de la jornada. |
09.30h. |
Sra. Montserrat Pedreira. Directora Grau en Mestre d'Educació Infantil . Facultat de Ciències Socials " Educació infantil i Ciència, tan lluny i tan a prop" . |
10.30h. |
1ª SESSIÓ DE TALLERS TALLER 1 "Un tastet de Lab 0_6". Sra. Montserrat Pedreira. |
11.30h. | Descans. |
12.00h. |
2ª SESSIÓ DE TALLERS TALLER 1 "Un tastet de Lab 0_6". Sra. Montserrat Pedreira. |
13.00h. | Cloenda de la jornada. |
Lloc de Realització
- Aula Magna del Campus Terres de l’Ebre de la URV.
Av. Remolins, 13-15. 43500. Tortosa
Inscripcions
- Si ets mestre/a en actiu del departament d'Educació.
Activitat reconeguda pel Departament d'Educació a través de l'ICE URV (codi 8000040021) amb una certificació de 5 hores.
Inscripcions en aquest enllaç - Si ets alumne/a del CTE:
Inscripcions en aquest enllaç
Conferència inaugural
- Sra. Montserrat Pedreira
- "Educació infantil i Ciència, tan lluny i tan a prop"
La curiositat, l'incansable desig explorador, les sorprenents i inesgotables preguntes, l'interès per conèixer, per saber com funciona, la insistència en repetir fins a controlar.... qualitats totes molt relacionades amb el coneixement científic que apareixen en els infants de manera natural.
Quin ha de ser el paper de l'escola per continuar afavorint aquestes qualitats de base? Proposem combinar les propostes de lliure elecció amb les oportunitats que ofereix la vida quotidiana de l'aula per a dotar de continuïtat i consciència els aprenentatges, a partir de la implicació dels infants.
Mostra d'experiències
-
Un tastet de Lab 0_6
- Montserrat Pedreira
- Nivell adreçat 0-6
El taller presenta propostes per a promoure la ciència entre els infants. En un primer moment, les participants interactuaran amb les propostes i materials per a poder comentar i reflexionar posteriorment sobre el concepte científic subjacent, possibilitats de continuïtat, el paper de la mestra o qualsevol altre aspecte que preocupi.
- Cuinant, cuinant, cuinetes!
- Pilar Melcón
- Educació Infantil i primers cursos de primària
Què fem quan cuinem a la cuineta de l'escola? Quins materials fem servir? Quins podríem utilitzar? Què ens aporten?
A partir d'una activitat habitual a les aules d'infantil, incorporarem la mirada de la ciència, el treball sobre el model de matèria.
Treballarem el joc com a eina d'aprenentatge, el paper dels diferents materials que posem al seu abast i com aquests ens ajuden a treballar la mirada de la ciència. Una proposta que pot créixer,també, en d'altres espais de treball.
Un taller on reflexionar plegats.
- Una pedra, un os, un pinyol de llimona
- Núria López
- Educació Infantil i primers cursos de primària
Què sabem d'una pedra, d'un os o d'un pinyol de llimona? Què tenen en comú? En què es diferencien?
Des de ben petites, les criatures observen el seu entorn, classifiquen els materials, les joguines, el menjar... i també experimenten amb tot allò que tenen el voltant.
Us proposem un material i unes activitats que aprofitant aquestes maneres de fer, ajudin als infants a construir el model d'ésser viu .
Per fer-ho caldrà oferir uns elements que ajudin a fer evolucionar les idees inicials dels infants i facilitar que aquestes s'acostin als models propis de la ciència.